• Meeslepende tactische gevechten
  • Heel diverse personages
  • Indrukwekkende wereld om te verkennen
  • Beheer van je eenheden kan wat veel worden
  • Ongelijke stemacteerprestaties

Gespeeld op Xbox Series X. Alleen beschikbaar op Xbox Series S/X.

Unicorn Overlord biedt Xbox-spelers een nieuwe ervaring binnen het high-fantasy RPG-genre en bewijst zichzelf als een opvallende titel. Door de nadruk te leggen op de personages in het verhaal eerder dan de speler te overladen met een uitputtende lore, wordt een wereld gecreëerd die levendig en persoonlijk aanvoelt. Het overkoepelende verhaal mag dan misschien bekend terrein betreden - een jonge prins, Alain, die uit zijn koninkrijk is gezet, zweert zijn thuisland terug te winnen van een onderdrukkend rijk - de game blinkt uit in z’n uitvoering. Korte vignetten en zijmissies weven complexe verhalen over overleven, verraad en verlossing door de vijf koninkrijken van Fevrith en verrijken het hoofdverhaal met diepte en emotie.

Een nieuwe rebel staat op!

De kern van Unicorn Overlord draait om strategische gevechten en verkenning. De game verdeelt de campagne in vijf verschillende bogen, waardoor je de vrijheid hebt om de uitdagingen in willekeurige volgorde aan te gaan. De gevechten zijn een mix van realtime strategie en turn-based RPG-mechanics, waarbij de nadruk ligt op squad management in plaats van individuele eenheidscommando's, wat een laag van strategische diepte toevoegt die vrij uniek is in het genre. Ondertussen beloont verkenning spelers met middelen die ze nodig hebben om hun slagkracht te versterken, waardoor de gameplay-loop altijd boeiend blijft.

De wereld en het verhaal in Unicorn Overlord wordt verder versterkt door de morele dubbelzinnigheid van vele beslissingen en de robuust uitgewerkte personages. De centrale campaign is verdeeld in vijf bogen van ongeveer tien uur (kan korter als je de zijmissies skipt). In elk van die bogen bevrijdt je één van de vijf koningrijken in Fevrith. Je kan vrij kiezen waar en wat je begint. Geen enkele boog is hetzelfde, met Bastorias en Elheim als mijn twee favorieten. Maar de zijmissies moeten zeker niet onderdoen en ze blinken uit in hun hoeveelheid en variatie. De keuzes die spelers maken kunnen het verhaal aanzienlijk beïnvloeden en bepalen wie zich bij de rebellen aansluit. Deze mate van invloed gaat verder dan goede of slechte beslissingen en verkent thema's als verlossing, opoffering en de menselijke tol van oorlog. De verhalen worden verteld in kort films van zo’n vijf à tien minuten lang. Personages, van mensen tot werelions, zijn met zorg ontworpen en brengen elk hun unieke verhalen en motivaties naar voren, waardoor de wereld van Fevrith echt bevolkt en levendig aanvoelt. Klein minpuntje is Alain die eigenlijk slechts een blanco lei is zonder veel opties. Ik zou meer aanpassingsmogelijkheden verwachten voor het hoofdkarakter, zeker voor een game die zo’n focus legt op de keuzevrijheid van de speler.

Een wereld vol schoonheid én tactisch vernuft

Unicorn Overlord is een visueel meesterwerk. Vanillaware's kenmerkende 2.5D-kunststijl brengt de fantastische wereld tot leven. Van prachtig geanimeerde personages tot levendige, verhalenboek-achtige achtergronden: de game is een lust voor het oog. De auditieve ervaring komt overeen met deze kwaliteit, met een soundtrack die de high-fantasy sfeer perfect weergeeft en stemacteerwerk dat, op een paar uitzonderingen na, meestal perfect is. De gedetailleerde omgevingen, het ontwerp van de personages en het geluidsontwerp versterken elkaar, waardoor elk moment in Fevrith onvergetelijk wordt.

Maar waar Unicorn Overlord echt in uitblinkt, is het gevechtssysteem. Het combineert RTS- en RPG-elementen en daagt spelers uit om strategisch na te denken over de samenstelling van de groep, de positionering en de omstandigheden waaronder vaardigheden worden geactiveerd. Voor de meeste gevechten is het doel eenvoudig genoeg: versla de vijandelijke kapitein en neem hun garnizoen gevangen. Met een groot aantal soorten eenheden en klassen tot je beschikking vereisen gevechten creativiteit en vooruitziendheid. De game introduceert unieke mechanieken zoals valor abilities (geneeskracht en regeneratie) en een stamina systeem om de gevechten fris en boeiend te houden, verder ondersteund door de dynamische aard van de maps en objectives.

Qua vaardigheden heb je de keuze uit actieve vaardigheden (je aanvallen en spreuken) en passieve vaardigheden met counters, dodges en guards. Dit systeem stimuleert creativiteit in de opstelling van je team, omdat bepaalde vaardigheden eerder worden gebruikt op basis van waar een eenheid zich bevindt. Het grote aantal verschillende soorten eenheden en klassen dat beschikbaar is, is een van de sterke punten van Unicorn Overlord, maar het kan vervelend worden om je leger te beheren. Als je volledig gemaximaliseerd bent, kun je tien verschillende squads hebben met elk vijf eenheden, wat betekent dat je misschien wel vijftig mogelijke eenheden moet bijhouden, met nog een paar eenheden op de bank. Overwinningen leveren drie dingen op: goud, eer en roem. Met goud koop je uitrusting en de nodige voorwerpen, met eer kan je je eenheden een promotie geven, maar roem zal bepalen aan wat je je eer kan uitgeven.

Unicorn Overlord is een indrukwekkende prestatie in het strategie-RPG-genre en biedt een meeslepende mix van diepgaand verhaal, strategische gevechten en uitgebreide wereldverkenning. De focus op een personage-gedreven verhaal en morele complexiteit onderscheidt het spel en maakt het een gedenkwaardige ervaring voor spelers. Hoewel het beheer van een uitgebreid rooster van eenheden ontmoedigend kan zijn en de game echte aanpassingsmogelijkheden voor het hoofdpersonage mist, zijn dit kleine minpuntjes in een verder uitzonderlijk spel. Unicorn Overlord is een aanrader voor fans van strategie-RPG's en spelers die houden van diepgaande, verhalende spellen. Het is een titel die geduld en strategisch denken beloont, waardoor het ideaal is voor zowel nieuwkomers die staan te popelen om in het genre te duiken als veteranen die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging.